Creatieve huizen-verkoop

Bron: Telegraaf Gepubliceerd: woensdag 1 oktober 2014

Woningtreintjes, webinars en kavelkerstmismarkt

Creatieve huizenverkoop

Door Thijs Wartenbergh AMSTERDAM -een seminar via Internet volgen, ook wel een 'webinar' genoemd, een kerstmarkt waarbij aandacht wordt gevraagd voor bouwkavels, te koop staande woninen die achterop een kassabon worden afgedrukt of de inboedel van een huis die bij de verkoopprijs zit inbegrepen.

Je moet als makelaar in deze zware economische tijden, waarbij huizen lang te koop staan en veelal flink in waarde zijn gedaald, creatief zijn om woningen aan de man te brengen. Hoewel doldwaze acties van de soms radeloze verkopende partij (een nieuwe auto als bonus indien een koop werd gesloten, maanden 'proefwonen'of een jaar gratis boodschappen doen) enigszins achten ons liggen. Eén ding was zeker: ze trokken wel de aandacht. De markt trekt inmiddels weer wat aan, waardoor poteniële kopers zich makkelijker zullen melden. Toch zijn er nog steeds aandachttrekkende initiatieven.

Chatsessies
De webinar is een idee van de Onderhandelmakelaar, waar aankoopmakelaar Han Busio en Korné Pot de drijvende krachten achter zijn. Een bijzondere aanpak die je elders niet tegenkomt, aldus laatstgenoemde. De online activiteit is gratis te volgen, waarbij Pot de deelnemers niet ziet. Vragen stellen is via een chatsessie mogelijk. Tijdens de lezing worden allerlei tips (www.degoudentips.nl) gegeven over het kopen van een woning, zoals op welke manier het beste resultaat, een zo laag mogelijke prijs bedingen, gehaald kan worden bij de koop van een huis. De tips zijn ook interessant voor mensen mensen die zonder  aankoopmakelaar een huis willen kopen. Busio begon eind jaren 90, zoals hij beweert, met een een aanpak die anders was dan hij om zich heen zag. Hij schafte het aloude, door iedere makelaar gehanteerde element van een courtage, de vergoeding voor de makelaar bij de aankoop- of verkoop van een woning, af. "Ik besloot mijn vergoeding om te zetten in in een beloning naar prestatie. Ik krijg 10 procent van het bedrag dat ik van de vraagprijs weet af te krijgen. Daar heeft zowel de klant als ik baat bij", aldus Busio. Verder wordt de slogan 'no cure, no pay' gehanteerd. Besluit de klant na de eerste biedingsronde met de makelaar van de verkoper af te zien van koop, dan betaalt hij niets. In een latere fase terugtreden gaat wel gepaard met het voldoen van een vergoeding.

Broekhoff Makelaars uit Amstelveen pakt de naderende kerstdagen aan om in november een bouwkavelbeurs in een kerstmarktachtige setting te houden. Daarbij zijn onder anderen makelaars, projectontwikkelaars en bouwbegeleiders aanwezig. Edwin Broekhoff: "De woningmarkt herstelt zich enigszins, maar bouwkavels waarop je een huis van je dromen - alleen of met anderen - kunt bouwen, blijven daarbij achter. Via deze opvallende markt willen we meer aandacht krijgen."

Cees Kooijman van Groenendael Makelaardij uit Woerden heeft een neus voor bijzondere acties. Zoals de introductie van 'woningtreintjes', waarbij tijdens de crisis verschillende woningeigenaren de 'wagons' van een trein met elkaar in contact werden gebracht in een poging de stagnerende woningmarkt vlot te trekken. Deelname aan SBS-programma over wonen, woningen achter op een kassabon afdrukken, het vertonen van huizen tijdens de pauze van de film Gooische Vrouwen etc. "Op al deze activiteiten kreeg ik er veel reacties. Mensen willen vaak per se via jou hun huis in de verkoop doen."

Roeland Kimman van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is blij dat de tijd van soms al te zotte ideeën van verkopers, vaak samen met makelaars, bijna tot het verleden behoort. "Het waren af en toe kermisattracties", aldus Klimman. "het gaat er nu gelukkig weer om dat een goed onderhouden huis, voor een reële prijs op de markt wordt gebracht, waarbij de expertise van een makelaar goed van pas kan komen", meent hij. Op een creatieve, wel 'normale' manier bezig zijn als makelaar blijft echter zinvol, voegt hij eraan toe.

Terug naar het pers overzicht
8,8
Gemiddelde score van Libero Aankoop op basis van 481 beoordelingen
Sluiten
Live chat - Online