Welke documenten voor hypotheek nodig?

Jouw bod is geaccepteerd, de koopakte is getekend en je bent stiekem al aan het nippen van de champagne. Er moet echter nog wel iets belangrijks gebeuren voordat die fles champagne helemaal leeg kan. De financiering moet nu worden rondgemaakt, maar welke documenten heb je voor jouw hypotheek nodig? Lees er alles over in dit blog.

De hypotheek regelen

Nadat jouw bod geaccepteerd is, zal de verkoopmakelaar een voorlopig koopcontract opstellen. Zodra jij de koopakte ondertekend hebt, is het hoog tijd om de hypotheek te regelen. Het duurt van het eerste adviesgesprek tot de definitieve hypotheekofferte ongeveer vijf weken om alles voor elkaar te krijgen. Dit kan echter altijd afwijken, dus het is belangrijk om hier voldoende rekening mee te houden. Je wilt natuurlijk niet stressen omdat je nauwelijks meer tijd hebt om de hypotheek te regelen. Zorg voordat je een bod doet dat je een adviesgesprek hebt gehad met een hypotheekverstrekker, zodat je weet wat jouw maximale hypotheek is. Zo voorkom je teleurstellingen.

Documenten voor hypotheek

Als je een hypotheek gaat regelen, heb je veel documenten nodig. Hier kun je al snel het overzicht verliezen. Wij hebben een lijstje voor je gemaakt, zodat je eenvoudig kunt zien wat je nodig hebt en wat je al hebt aangeleverd.

Personalia

Jullie persoonlijke gegevens zijn heel belangrijk. De hypotheekverstrekker wil een kopie van de voor- en achterzijde van een geldig paspoort of een geldige ID-kaart hebben. Tevens willen ze jullie burgerlijke staat weten.

Inkomen

De geldverstrekker wil natuurlijk alles over jullie inkomen weten. Wij sommen de informatie die zij nodig hebben even op:

  • De meest recente loonstrook;
  • Een werkgeversverklaring met indien nodig een intentieverklaring;
  • De meest recente aangifte inkomstenbelasting;
  • Alle pensioengegevens;
  • Een recent bankafschrift met bijschrijving netto salaris, naw-gegevens en rekeningnummer;
  • Eventuele overige inkomsten.

Eigen geld

Naast gegevens over jullie inkomen, wil de hypotheekverstrekker gegevens over jullie eigen geld hebben. Dit betekent dat jullie een recent afschrift van alle spaarrekeningen moeten overleggen waarop de naw-gegevens, de datum, het rekeningnummer en de bij- en afschrijvingen van de laatste drie maanden zichtbaar zijn.

Leningen

Heb je leningen? Dan moet je dat laten weten aan jouw hypotheekverstrekker. Denk hierbij aan een studieschuld, maar ook aan limieten op betaalrekeningen, klantenpassen of creditcards. Ook een mobiel abonnement kan ervoor zorgen dat je duizenden euro’s minder kunt lenen.

Toekomstige woning

Ten slotte wil de geldverstrekker alle mogelijke informatie over de toekomstige woning hebben:

  • De voorlopige koopovereenkomst getekend door beide partijen;
  • Een gevalideerd taxatierapport van maximaal zes maanden oud;
  • Verbouwingsspecificatie of meerwerkspecificatie.

Hypotheek documenten verzamelen

Nu je precies weet wat je allemaal nodig hebt voor het aanvragen van een hypotheek, kun je aan de slag met het verzamelen van alle documenten. Jouw hypotheekadviseur zal jou hierbij kunnen helpen, maar je kunt zelf ook al flink wat regelen. Denk aan de personalia en de inkomensgegevens. Hoe sneller jij dit aan kunt leveren, hoe sneller de hypotheekaanvraag geregeld kan worden.

Wil je altijd op de hoogte zijn van nieuws op de woningmarkt? Dan is onze nieuwsbrief echt iets voor jou. We vertellen er alles over het kopen van een woning, maar ook slimmigheidjes voor het verbouwen en inrichten van jouw woning vergeten we niet!

Inschrijven voor de nieuwsbrief
Nooit meer nieuws missen met de Libero nieuwsbrief!
Was dit voor jou nuttige informatie? Laat het ons weten!
   
Bedankt voor je input!

 

Related Post

Geef een reactie