Foto van een rijtje nieuwbouwwoningen.

Dit moet je niet vergeten tijdens de verhuizing!

Je hebt je droomwoning gevonden, de administratieve rompslomp is geregeld, het koopcontract is getekend. Voor je gevoel ben je er dan misschien bijna, maar dan moet het echt leuke gedeelte nog beginnen: de verhuizing… Voor veel mensen is dit vaak toch een hectische periode met meestal ook nog een tijd van klussen voorafgaand aan de verhuizing. Alles moet goed en zo efficiënt mogelijk gebeuren en dit kan tussen het leven van alledag door wat stress opleveren. Hoe sleep je je hier goed doorheen?

Maak een planning voor de verhuizing

Begin op tijd met bedenken wat je allemaal moet regelen. Wanneer wil je verhuizen? Zorg dat je op tijd verhuisdozen in huis hebt en alles in kunt pakken, zodat je in de geplande periode kunt verhuizen. Neem de maten van het nieuwe huis op, bestel indien je dat wilt vloerbedekking en gordijnen, evenals verf/behang. Denk ook aan vrije dagen reserveren op je werk, adreswijzigingen doorgeven, verzekeringen, telefoon/internet, gas/water/elektra e.d.

Zelf doen of laten doen?

Bedenk ook of je de verhuizing helemaal zelf wilt doen of dat je professionals in wilt schakelen. Die nemen je veel werk uit handen, maar hier zit natuurlijk ook een prijskaartje aan verbonden. Professionele verhuisbedrijven zorgen voor vervoer, inpakmateriaal en je kunt bijvoorbeeld met ze afspreken dat ze de dozen al in de goede kamers in het nieuwe huis neerzetten. Wat je natuurlijk ook kunt doen, is hulptroepen inschakelen in de vorm van je familie of vrienden, dat scheelt je een hoop werk en zorgt voor wat gezelligheid. Het is dan wellicht wel handig deze op tijd in te lichten, ditzelfde geldt natuurlijk voor verhuisprofessionals.

Ga systematisch te werk

Alleen al met het inpakken van de dozen kunt je jezelf veel gedoe besparen door dit gestructureerd aan te pakken. Pak elke kamer apart in met aparte dozen per kamer; dit scheelt je straks met spullen terug vinden. Schrijf op de dozen wat er in zit en of er bijvoorbeeld breekbare spullen in zitten. Verpak de breekbare spullen voorzichtig, door ze in papier of kledingstukken te wikkelen. Je kunt ook werken met een nummering op de dozen en schrijf op de doos naar welke kamer de doos moet. Bedenk ook van te voren waar je elke doos neer wilt zetten en meet op of dit wel past, zodat je hier niet pas tijdens de verhuizing achter komt en nog een andere indeling moet verzinnen. Bedenk ook goed welke spullen je voor langere tijd zou kunnen missen en welke spullen je in elk geval op korte termijn weer nodig hebt. Op die manier kun je slim inpakken, door de spullen die je snel nodig hebt apart te houden of bovenin dozen te leggen.

Kortom: planning en structuur is essentieel bij de verhuizing!
Meer weten? In het boek “Woning kopen? De gouden tips” staat een handige checklist voor de verhuizing!

Was dit voor jou nuttige informatie? Laat het ons weten!
   
Bedankt voor je input!

 

Related Post

Geef een reactie