Afbeelding van een 'te koop-bord' met daarop SOLD en FOR SALE.

De eigendomsoverdracht van jouw woning

Vorige week heb je kunnen lezen wat de notaris voor jou kan betekenen. Het enige wat hierna nog moet gebeuren zodat je eigenaar van de woning wordt, is het tekenen van het contract: de eigendomsoverdracht van de woning. Dit gebeurt ook bij de notaris.

Laatste inspectieronde

Voor de eigendomsoverdracht voer je eerst een laatste inspectieronde uit, althans, als je een bestaande woning koopt. Je controleert het huis waar je gaat wonen of het wordt geleverd zoals afgesproken, bijvoorbeeld of de roerende zaken die je zou overnemen er daadwerkelijk staan. De notaris check voor jou het eigendom van de woning, of er beslagen op de woning rusten, of er aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan en of het perceel en de woning goed zijn beschreven. Dit om te voorkomen dat iemand die niet bevoegd is een woning verkoopt, en de verkoop dus helemaal niet door zou kunnen gaan.

Aktes tekenen

Als alles is zoals afgesproken, moeten de leveringsakte (ook wel transportakte genoemd) en hypotheekakte getekend worden. De leveringsakte wordt getekend door jou, de verkoper en de notaris, maar pas als de wettelijke bedenktijd van drie dagen voor de koper is verstreken. Na het tekenen van de leveringsakte ontvang je de sleutels en daarmee ben je de officiële eigenaar van de woning. Met het tekenen van de hypotheekakte leg je de afspraken met de geldverstrekker vast. Deze akte zal de notaris met jou doornemen en wordt daarna getekend door jou, jouw eventuele echtgenoot, jouw bank (of een medewerker van het notariskantoor namens de bank) en de notaris.

Wat is de leveringsakte/transportakte?

De leveringsakte wordt opgesteld als de koopovereenkomst is getekend en de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Met dit document gaat een onroerend goed zoals een woning over van verkoper op koper. Door het tekenen van de leveringsakte wordt de woning officieel aan jou geleverd en komt de woning op jouw naam te staan. Alle gegevens van het onroerend goed, de koper, de verkoper, de koopsom en bijzonderheden zoals erfdienstbaarheden moeten in de leveringsakte worden opgenomen.

Wat is een hypotheekakte?

In de hypotheekakte wordt vastgelegd dat de hypotheekgever in ruil voor het verkrijgen van een geldlening een onroerende zaak als onderpand geeft aan de hypotheeknemer. Als de hypotheekgever zijn afspraken niet na kan komen, heeft de geldverstrekker het recht om het onderpand in het openbaar te verkopen: het recht van de hypotheek. Nadat de lening volledig is afgelost, vervalt dit recht. In de hypotheekakte worden verschillende dingen opgenomen: de aflossingsmethode van de hypotheek, de verplichting om de woning te verzekeren, de te betalen hypotheekrente, de hoogte van de hypothecaire inschrijving, de omschrijving van het onderpand en de algemene voorwaarden van de geldverstrekker.

Kadaster

Verder zorgt de notaris bij de overdracht voor een afschrift van de leveringsakte in de openbare registers van het kadaster. Dan is de eigendomsoverdracht van de woning afgerond en ben je de officiële eigenaar van de woning. De notaris zal tevens de hypotheekakte inschrijven in het kadaster, waarna ook de hypotheek officieel op jouw naam staat.

Wil je graag nog wat meer informatie over een huis kopen en de eigendomsoverdracht van jouw woning? Lees dan het informatieve boek;  Woning kopen? De gouden tips.

Bronnen: Vereniging Eigen Huis, notaris.nl, hypotheekrente.nlnotariaatpas.nl.

Volgende week: hoe richt je jouw woning het beste in?

Was dit voor jou nuttige informatie? Laat het ons weten!
   
Bedankt voor je input!

 

Related Post

Geef een reactie